6 kroków, aby napisać "Elevator Pitch" dla startupów finansowanych z UE

Europejski ekosystem startupów szybko się rozwija. Lokalni decydenci gospodarczy bardzo dobrze rozpoznają i doceniają ich znaczenie dla wzrostu gospodarczego i dostarczania innowacji, dlatego ilość inwestycji w nowe firmy i startupy na tym obszarze utrzymuje się na stałym poziomie.

Na przykład, europejskie startupy są świetnymi maszynami do zatrudniania, przyciągającymi talenty z całej UE, jak również z innych krajów, tworząc w ten sposób więcej produktów i usług oraz napędzając inwestycje. Jeśli jesteś świeżo upieczonym absolwentem, który chce zdobyć fundusze na swój pomysł na biznes i przyciągnąć dobre inwestycje, to napisanie elevator pitch powinno być jedną z rzeczy, o których myślisz.

Dlaczego powinieneś dbać o elevator pitch? Jak napisać przekonujący pitch, który może uzyskać jak najwięcej zapytań o więcej informacji od zainteresowanych inwestorów?

W tym artykule zamierzamy odpowiedzieć na te pytania i nauczyć Cię anatomii udanego elevator pitch.

Dlaczego jest pisanie wyjątkowych "Elevator Pitch" jest krytyczny, aby uzyskać finansowanie dla startupów?

Nie trzeba dodawać, że dla większości inwestorów, twój pomysł na biznes lub produkt jest całkiem niczym. Spotykają wiele osób pitching swoje pomysły na co dzień, więc nie obchodzi ich naprawdę czytać dużo o tym, jak wielki jest twój projekt. Jednym z powodów, dla których tak wielu inwestorów wolą podjąć trochę pasywne podejście tutaj jest to, że nowi przedsiębiorcy często używają elevator pitch do ramble na i na temat swoich pomysłów.

Nawet jeśli rambling ma sprawić, że inwestor jest zainteresowany, aby usłyszeć więcej, wszystko, co robi jest przytłaczające, a nawet mylące je. Ponieważ wielu przedsiębiorców wolą podjąć tę drogę, są one daje szansę, aby wyróżniać się. Aby skorzystać z tej szansy, musisz jednak napisać wystarczająco dobry elevator pitch.

Więc jak to zrobić? Dojdziemy do tego w minutę, ale zróbmy najpierw rzeczy pierwsze i porozmawiajmy o tym, co to jest pitch windy i dlaczego nie ma nic wspólnego z windami.

Co to jest Elevator Pitch dla startupów?

Po prostu wyjaśnić, elevator pitch jest zwięzły i jasny komunikat lub "komercyjne" o swoim pomyśle na biznes. Typowa długość dobrze wypowiedzianego elevator pitch wynosi około 30 sekund, co sprawia, że zwięzłość jest kluczowym czynnikiem. Główną ideą elevator pitch jest przekazanie istoty Twojego pomysłu i wyjaśnienie, dlaczego inwestorzy powinni się nim zainteresować.

Ciekawym sposobem jest myślenie o swoim elevator pitch jako o wersji Twittera Twojego pomysłu na biznes. Nie powinien on być dłuższy niż 30 sekund, co oznacza, że musi zawierać od 80 do 90 słów, czyli około 8 zdań, aby spełnić wymóg czasowy. Ponieważ przeciętny człowiek mówi od 120 do 200 słów na minutę, celowanie w 90 słów jest najlepszym rozwiązaniem.

Wielu przedsiębiorców popełnia błąd, upychając więcej słów w pitchu, co jest możliwe tylko poprzez szybkie mówienie. Jednakże, robi to pokazuje fakt, że są zdenerwowani i niepewny o wynik rozmowy. Znacznie lepszym sposobem jest pójście z 90 słów w swoim skoku, ponieważ pozwala mówić powoli, co przekazuje kompetencje i pewność siebie.

Teraz, gdy masz pojęcie o tym, co elevator pitch, niech kopać trochę głębiej i ujawnić, jak napisać jeden.

Anatomia przekonywujące Elevator Pitch

Pitch winda powinna spełniać szereg kryteriów, które powinny być świadomi, zanim nawet zacząć go pisać.

Przede wszystkim, istnieją dwie główne koncepcje, które musisz zbudować wokół swojego pitchu: stwierdzenie problemu i Twoja unikalna propozycja wartości. To one nadają Twojemu pitchowi dobrą strukturę, która ma na celu wyjaśnienie, dlaczego ktoś powinien rozważyć zainwestowanie w Twój startup.

Po drugie, jak już wielokrotnie wspomniano powyżej, musi być zwięzły, aby uniknąć sytuacji, w której mówisz do potencjalnych inwestorów, co jest jednym z powodów, dla których ci ostatni są często chorzy i zmęczeni słuchaniem pitchów.

Po trzecie, pitch musi być zrozumiały. Jeśli Twój pomysł na biznes zawiera pewne techniczne lub branżowe słownictwo, to włączenie go do swojego pitchu może nie być dobrym pomysłem. Jeśli to zrobisz, istnieje szansa, że niektórzy potencjalni inwestorzy mogą tego nie zrozumieć, a co za tym idzie, nie otrzymają właściwego obrazu Twojego biznesu.

W rzeczywistości, raport The EU Startup Monitor stwierdził, że ponad 82 procent lokalnych startupów angażuje się na rynkach business-to-business (B2B), więc są szanse, że używali oni wielu specyficznych dla danej branży słów w elevator pitches.

Po czwarte, tekst powinien być atrakcyjny dla Twoich odbiorców. Pamiętaj, że są oni bardzo zainteresowani wiedzą, w jaki sposób mogą skorzystać na podjęciu ryzyka i zainwestowaniu w Ciebie, więc jasno określ zyski.

Przedstawiając siebie i swoją firmę w najlepszym możliwym świetle jest bez wątpienia krytyczna, więc z powyższych rozważań w umyśle, porozmawiajmy o konspekcie dla elevator pitch.

Konspekt przemówienia windą

W tej sekcji, znajdziesz zarys, który można wykorzystać do budowania własnych elevator pitch. Konspekt, który tutaj proponujemy, składa się z następujących sześciu punktów:

  • Stwierdzenie problemu
  • Przedstawienie rozwiązania
  • Opisanie konkurencji
  • Podzielenie się informacjami o swoim zespole
  • Podanie podsumowania finansowego
  • Zakończenie Pitch z wezwaniem do działania (CTA).

Teraz porozmawiajmy o tym, jak napisać każdą z tych sekcji.

Krok 1: Stwierdzenie problemu

Jak to było krótko dotknął powyżej, jest to jeden z głównych elementów elevator pitch, który ustawia scenę dla reszty tekstu. Pozwalając słuchaczom wiedzieć o problemie, pokazujesz im możliwość biznesową; co więcej, jeśli twój pomysł lub biznes nie pomaga rozwiązać prawdziwego problemu, który ludzie mają, twój model biznesowy jest po prostu nieopłacalny.

Problem, o którym tu mówisz, może być złożony, ale utrzymanie opisu w jednym zdaniu jest kluczowe i bardzo możliwe. Przeczytaj kilka przykładów poniżej, aby się zainspirować:

  • "Usługi dostarczania posiłków w formie zestawów są dobrze rozwinięte w Niemczech, ale nie ma takich firm w Warszawie" (propozycja zorganizowania usługi dostarczania posiłków w formie zestawów w mieście, w którym nie ma zbyt dużej konkurencji)
  • "Zbieranie danych o ruchu pracowników w czasie rzeczywistym na hali produkcyjnej jest trudne i wymaga obserwacji na miejscu" (propozycja sfinansowania rozwoju systemu śledzenia pracowników w czasie rzeczywistym dla firm produkcyjnych).

Jak widać, przekazywanie problemów w prostej i zwięzłej formie jest możliwe. Idealnie byłoby, gdybyś mógł ograniczyć opis problemu do jednego zdania, ale dwa też mogą być w porządku.

Pamiętaj, że ta sekcja nie tylko identyfikuje potrzebę, ale także służy jako haczyk przyciągający uwagę inwestorów szukających świetnych okazji biznesowych, więc postaraj się, aby była jak najbardziej atrakcyjna.

Krok 2: Przedstawienie rozwiązania

Wielu przedsiębiorców popełnia błąd, zaczynając swoją elevator pitch z tej sekcji. Nie tylko sprawia to, że pitch brzmi niepotrzebnie nachalnie, ale także dezorientuje potencjalnych inwestorów, ponieważ potrzebują oni więcej informacji na temat tego, co rozwiązanie jest naprawdę dla. Dlatego też zawsze powinieneś zaczynać od opisania problemu i kontynuować od przedstawienia rozwiązania.

Postaraj się, aby ta część była również jak najbardziej zwięzła. Oto przykład:

"Wykorzystanie technologii Ultra-Wideband (UWB) do śledzenia ruchu pracowników jest niezawodną opcją ze względu na jej zdolność do pracy w środowiskach o wysokim stopniu metaliczności".

Jak widać, ten przykład nie opowiada, tylko pokazuje podstawową korzyść z korzystania z rozwiązania dostarczonego przez startup. Powinieneś spróbować zrobić to samo; zamiast opowiadać, że Twoi klienci Cię kochają, przedstaw konkretne zalety, aby Twój przekaz był bardziej wiarygodny i interesujący dla potencjalnych inwestorów.

Krok 3: Opisanie konkurencji

Potencjalni inwestorzy muszą wiedzieć, czy dokonałeś analizy konkurencji, dlatego właśnie ta część jest tutaj. Aby wskazać, że oceniłeś poziom konkurencji i wiesz, jak rozwiązać problem w unikalny sposób, powinieneś napisać tę część po rozważeniu następujących pytań:

  • Ilu konkurentów działa obecnie na rynku docelowym? Czy są jakieś wejścia na rynek w trakcie realizacji?
  • W jaki sposób możesz wyróżnić swój produkt lub usługę na tle istniejącej konkurencji?
  • Jakie jest istniejące rozwiązanie, z którym będziesz musiał konkurować?
  • Jakie są zalety Twojego produktu lub usługi, które możesz wykorzystać, aby upewnić się, że klienci wybiorą właśnie Ciebie?

Oto przykład (kontynuując przykład z poprzedniej sekcji):

"Istnieją trzy firmy dostarczające rozwiązania do śledzenia pracowników, ale ich systemy oparte są na przestarzałej technologii Bluetooth, która słabo sprawdza się w środowiskach przemysłowych".

Jak widzisz, możesz skupić się w tej części na wszelkich słabościach konkurencji lub zaletach swojego biznesu.

Krok 4: Dzielenie się informacjami o swoim zespole

Kolejną krytyczną kwestią, na którą potencjalni inwestorzy będą zwracać dużą uwagę, jest Twoja zdolność do realizacji i wykonania, co jest niemożliwe bez posiadania odpowiedniego talentu. Tylko odpowiedni zespół może skutecznie budować firmę i zaspokajać potrzeby, które zidentyfikowałeś w pierwszej sekcji (w rzeczywistości brak umiejętności i doświadczenia jest jednym z najczęstszych powodów niepowodzenia europejskich startupów).

Dlatego w tej części swojego elevator pitch powinieneś opisać, kto jest z Tobą. Postaraj się podkreślić dwa ważne elementy:

  • Posiadanie wystarczających zasobów ludzkich do realizacji projektu
  • Posiadanie wystarczającej wiedzy specjalistycznej do realizacji i budowy firmy.

Na przykład, jeśli chcesz zbudować firmę B2B, która dostarcza rozwiązania technologiczne, to musisz mieć dedykowany zespół R&D składający się z inżynierów z odpowiednią wiedzą.

Krok 5: Podsumowanie finansowe

Nie martw się, nie ma potrzeby, aby napisać szczegółowy 5-letni plan finansowy z prognozą ekspertów tutaj. Ważne jest, aby mówić o pieniądzach i pokazać, że masz solidny model biznesowy gotowy do realizacji, więc w tej sekcji, zrobimy właśnie to.

Na przykład, jeśli rozpoczynasz działalność B2B oferującą system śledzenia pracowników, Twoimi klientami będą firmy produkcyjne, które chciałyby zwiększyć bezpieczeństwo w środowiskach przemysłowych. Lista głównych kosztów w ciągu pierwszych pięciu lat obejmuje pensje inżynierów, koszty opracowania urządzeń śledzących, podróże do siedzib klientów, instalację systemów i wydatki na konserwację.

Dla każdego z tych źródeł kosztów, spróbuj mieć prognozę zakończone tak można łatwo mówić o liczbach, jeśli poproszony o podanie więcej szczegółów.

Krok 6: Zawarcie Pitch z wezwaniem do działania (CTA)

Ostatnie zdanie Twojego pitchu powinno wzywać potencjalnych inwestorów do działania. Jest to powszechnie stosowana technika; na przykład, w tym tekstowe CTA w e-mailach jest sprawdzoną metodą na zwiększenie współczynnika konwersji aż o 121 procent, według raportów.

Co więc powinno być Twoim CTA? Oto kilka możliwości:

  • Wezwanie do odwiedzenia Twojej strony internetowej
  • Zachęta do pobrania aplikacji lub subskrypcji usługi
  • Zaproszenie do przetestowania demo online Twojego rozwiązania.

Trzymaj CTA krótkie i upewnij się, że użytkownik może je wykonać w ciągu kilku sekund podczas wystąpienia.

Uwagi końcowe

Europejska scena startupowa rozwija się z prędkością światła, więc musisz wykorzystać wszystko, co możesz, aby przebić się przez szum i sprawić, by Twój przekaz został usłyszany przez potencjalnych inwestorów. Tutaj, przekonujący elevator pitch pomoże Ci się wyróżnić i sprawi, że więcej osób będzie zainteresowanych usłyszeniem więcej o Twoim pomyśle na biznes.

Ostatnia rzecz: aby ułatwić proces pisania pitchu, możesz zapisać wszystkie swoje pomysły dla każdego z opisanych powyżej kroków, niezależnie od liczby słów, a następnie wypracować drogę do ostatecznego projektu, skupiając się na najważniejszych szczegółach.

Jak usunąć fluff, skrócić, i połączyć swoje zdania, powinieneś mieć roboczy projekt szybciej niż myślisz. Jednakże, jeśli nadal czujesz się jak trzeba trochę pomocy z dokonaniem pitch pisania zwięzłe i skuteczne, coraz szybkie szkolenia lub uzyskanie porady od innego przedsiębiorcy będzie dobrym pomysłem.

Mam nadzieję, że będziesz trzymać się powyższych wskazówek i napisać atrakcyjny tekst, który pozwoli Ci uzyskać fundusze na swój startup.